CENTRUM SYNTHESIS

Centrum Autyzmu i Zespołu Aspergera

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Diagnozy Diagnoza logopedyczna

Diagnoza logopedyczna

Drukuj PDF

Celem diagnozy logopedycznej jest skonstruowanie i podjęcie odpowiedniego oddziaływania terapeutycznego. Specyfika i złożoność zaburzeń autystycznych wymagają szczegółowej analizy możliwości i deficytów dziecka.

Diagnoza logopedyczna uwzględnia:

  1. Zapoznanie się z dokumentacją terapeutyczno – medyczną
  2. Wywiad z rodzicami lub opiekunami
  3. Obserwację dziecka, w ramach której ocenie podlega:

a)      rozwój mowy

  • system fonologiczny (zdolność posługiwania się dźwiękami mowy)
  • semantyka (rozumienie i tworzenie znaczeń)
  • składnia (stosowanie reguł gramatycznych)
  • zdolności pragmatyczne (używanie języka w celach komunikacyjnych)
  • możliwości artykulacyjne i sprawność narządów mowy

b)      sprawność motoryczna i manualna

c)      percepcja wzrokowa i słuchowa

d)     zachowania społeczne i emocjonalne

e)      rozwój zabawy

f)       kształtowanie się dominacji stronnej

Rozwój językowy dzieci autystycznych jest niezwykle trudnym i złożonym procesem. Począwszy od sytuacji, w której mowa nie występuje, przez artykułowanie jedynie pojedynczych głosek, sylab, słów po odtwarzanie poprawnych gramatycznie zdań, nie wykorzystywanych jednak w relacjach społecznych. Stąd też ogromna dbałość o to, aby  diagnoza została postawiona jak najwcześniej i jak najtrafniej, umożliwiając tym samym natychmiastowe i zarazem skuteczne objęcie dziecka programem terapeutycznym.